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Germania Fiducia Dei Consumatori
Ultima pubblicazione
dic 31, 2025
Attuale
-23.2
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Mensile
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Il più alto | Il più basso | Media | Intervallo date | Fonte |
16.8 mar 2001 | -42.8 ott 2022 | 0.53 Points | 2001-2025 | GfK Group |
l'indicatore del sentimento economico dei consumatori misura il livello di ottimismo dei consumatori riguardo l'economia. Le domande si focalizzano sull'attuale situazione economica e finanziaria, sulle intenzioni di risparmio e sugli sviluppi previsti riguardanti: indici dei prezzi al consumo, situazione economica generale e importanti acquisti di beni durevoli.
Ultimi aggiornamenti
Germany’s GfK Consumer Climate Indicator rose to -23.2 heading into December 2025 from -24.1 in the previous period, in line with market expectations. Buying willingness strengthened for the second consecutive month ahead of the holiday season (-6.0 vs -9.3 in November), returning to its level from a year earlier, while the willingness to save softened (13.7 vs 15.8). However, economic expectations slipped into slight pessimism (-1.1 vs 0.8), though they remained higher than a year ago, and income expectations turned negative (-0.1 vs 2.3), signaling persistent pressure on household finances. Consumer sentiment is now almost identical to last year’s level, which is an encouraging sign for retailers as it suggests stable Christmas sales, according to Rolf Buerkl, head of consumer climate at NIM. Still, he noted that while sentiment shows resilience, consumers do not anticipate a significant near-term recovery.
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